"Dziecko jest pergaminem szczelnie zapisanym
drobnymi hieroglifami, których część tylko zdołasz
odczytać, a niektóre potrafisz wytrzeć
lub tylko zakreślić i własną wypełnić treścią."
Janusz Korczak - "Jak kochać dziecko"
Program wychowawczo- dydaktyczny Przedszkola nr 95 z Oddziałami Integracyjnymi zakłada bardzo dobre przygotowanie dzieci do edukacji szkolnej, uwzględnia pełny rozwój małego dziecka: intelektualny, fizyczny, społeczny i twórczy.
I. Program wychowania przedszkolnego, który obowiązuje w naszym przedszkolu w roku 2018/2019 : „WOKÓŁ PRZEDSZKOLA” Małgorzaty Kwaśniewskiej, Joanny Lendzion i Wiesławy Żaba-Żabińskiej wyd. MAC.
Program edukacji przedszkolnej "Wokół przedszkola" oparty jest na warstwicowej koncepcji wychowania Stefana Kunowskiego. Wykazuje całkowitą zgodność proponowanych treści z zawartym w podstawie programowej wykazem kompetencji. Uwzględnia 5 warstw rozwoju człowieka: biologiczną, psychologiczną, socjologiczną, kulturologiczną i duchową. Główne idee edukacyjne programu to: holizm, integracja i podmiotowość.
II. Program DAR ZABAWY
Program Dar Zabawy powstał z troski o naturalny rozwój dziecka, o przywrócenie wartości zabawie, zabawkom i całej istocie dzieciństwa. Program uwzględnia założenia teoretyczne koncepcji Friedricha Froebla. Szczególny nacisk położony jest na aktywność zabawową w procesie poznawania przez dziecko świata. Zabawa, będąca wrodzoną potrzebą, według niemieckiego pedagoga, jest główną formą aktywności dziecka i nie powinna być kierowana przez nauczyciela ani ograniczana, a bardzo dyskretnie i rozsądnie nadzorowana. Dzieci powinny czuć się bezpieczne fizycznie i psychicznie.
Koncepcja aktywności oparta jest na działaniach dzieci w sali przedszkolnej, a także poza nią. Niezwykle ważną rolę stanowi kontakt z materiałami, których dostarcza przyroda, zwanymi darami natury, bogactwami przyrody, darami ziemi oraz wykorzystanie materiałów dydaktycznych i pomocy edukacyjnych stworzonych przez dorosłego dla dziecka.
Najważniejszą częścią programu Dar Zabawy są zabawy edukacyjne, których zadaniem jest podkreślenie wspólnoty dorosłych i dzieci oraz wykorzystanie do tych zabaw tzw. darów, czyli przedmiotów, które w pełni służą rozwojowi dziecka.
III. "DZIECIĘCA MATEMATYKA" Edyta Gruszczyk- Kolczyńska, Ewa Zielińska
Cele realizowane przy realizacji tej metody:
- Indywidualizacja procesu edukacji matematycznej (rozwijanie uzdolnień,przyspieszanie tempa rozwoju dzieci lub wyrównywanie deficytów rozwojowych).
- Dostosowanie do rzeczywistych możliwości dziecka.
- Przygotowanie do sukcesów w nauce szkolnej.
O AUTORACH:
Prof. dr hab. EDYTA GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKA jest kierownikiem Katedry Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dzieci w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie. Jest autorką wielu publikacji poświęconych niepowodzeniom szkolnym dzieci oraz skutecznych narzędzi diagnozowania dzieci z poważnymi zaburzeniami rozwojowymi. Od wielu lat wprowadza swój autorski program wspomagania rozwoju dzieci i ich uzdolnień matematycznych w przedszkolach eksperymentalnych na terenie całej Polski. We współpracy z Ewą Zielińską opublikowała cykl książek pt. „Dziecięca matematyka”, poświęconych m.in. edukacji matematycznej dzieci.
PROJEKTY/ PROGRAMY naszych nauczycielek:
1. Program wychowawczo-profilaktyczny placówki
2. Program adaptacyjny
3. "Nasz kraj i Europa"- program edukacji patriotycznej i europejskiej
4. "Muzyka otwiera nam świat" - program edukacji muzycznej
5. "A gdy przyjdą chwile złe, powiedz o tym, nie martw się" - program edukacji emocjonalnej
6. "Logopedyczne grymasy" - program profilaktyki logopedycznej
7. "Z Kulturą na Ty" - program edukacji kulturalnej
8. "Zdrowy przedszkolak" - program edukacji zdrowotnej
9. "Z przyrodą za pan brat. Zabawy badawcze" - program edukacji ekologicznej
10. "Razem przeciw przemocy" - program profilaktyczny
11. "Kim będę w przyszłości - poznajemy zawody" - program doradztwa zawodowego
12. "Multimedialny dwór Króla Maciusia I" - program z edukacji informatycznej
13. "Kolorowe dźwięki z wykorzystaniem Bum Bum Rurek" - program z zakresu edukacji muzycznej
14. "Program zajęć wspierających rozwój aktywności twórczej poprzez działalność plastyczną z elementami metody Malowania Dziesięcioma Palcami
15. "Roczny program zajęć dla dzieci 5-letnich ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi z zakresu umiejętności społecznych
W przedszkolu realizowany jest także projekt "Rozwijajmy skrzydła zabawa i edukacja bez barier"
w ramach którego na terenie placówki działają kluby:
- KLUB MAŁEGO KUCHARZA
- KLUB MAŁEGO ARTYSTY
- KLUB MAŁEGO INFORMATYKA
- KLUB PODRÓŻNIKA
- KLUB ODKRYWCY.
Nasze Przedszkole od roku szkolnego 2020/21 uczestniczy w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Eko Ludek”. Jego celem jest budowanie u dzieci świadomości dbania o środowisko w jakim żyjemy, uwrażliwianie na piękno przyrody, kształtowanie właściwych postaw ekologicznych.
Bierzemy również udział w projekcie "Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury". Jest to wyjątkowe, ogólnopolskie wydarzenie, w ramach którego miłość do książek przekazywana jest najmłodszym w przedszkolach.