Sensoplastyka w przedszkolu jako warsztat twórczego rozwoju dziecka

 Sensoplastyka jest marką zajęć rozwojowych dla dzieci w każdym wieku. Wpływa na stymulację zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, węchu i smaku poprzez wykorzystanie bezpiecznych produktów spożywczych. W trakcie zajęć dzieci doświadczają ciekawych zjawisk łączenia produktów różnej faktury, mieszają je, przelewają, przesypują  i kreatywnie brudzą się. Sensoplastyka jest twórczą zabawą, która wspiera na drodze rozwoju osobistego, jest radością, wpływa na optymalny rozwój całego organizmu. Stymulując receptory wpływamy na rozwój połączeń nerwowych w mózgu. Im jest ich więcej tym „łatwiej” nam się myśli, tym sprawniej przebiegają wszelkie procesy analizy i syntezy w umyśle zarówno małego dziecka jak i osób dorosłych.  

  Przedszkole jest instytucją, w której z jednej strony dziecko niepełnosprawne wkracza w życie społeczne, z drugiej zaś zdrowe uczy się współżyć z chorym. To tutaj poczynając od akceptacji niepełnosprawności przez grupę rówieśniczą, środowisko rodzinne i lokalne  rozpoczyna się proces pomyślnego i wszechstronnego rozwoju małego człowieka. Ważne jest, aby nauczyć dziecko podejmowania zadań na miarę własnych możliwości, wiary we własne siły, a  w konsekwencji przygotować do życia  w społeczeństwie. Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy naszego wychowanka: jego emocje, rozwój intelektualny, zainteresowania. Podczas tworzenia dziecko doznaje silnych przeżyć. Wynikają one nie tylko z samego działania lecz także z możliwości wyrażenia środkami plastycznymi własnych myśli i uczuć, których dziecko nie byłoby w stanie opowiedzieć słowami. Wychowanie plastyczne pełni funkcję terapeutyczną. Element sensoplastyki wzbogaci je o nowe przeżycia związane z mieszaniem różnorodnych produktów spożywczych. Materiały wykorzystane do zajęć plastyka z elementami sensoplastyki są w 100% oparte na bezpiecznych produktach spożywczych oraz atestowanych materiałach plastycznych. Prezentowany program został opracowany w konwencji metodyki aktywnej opartej na działaniach plastycznych dzieci. Jego zadaniem jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowości dzieci przez pobudzanie i usprawnianie procesów percepcji wizualnej oraz działalności plastycznej.

Innowacja tworzy uatrakcyjnienie programu przedszkolnego, spożytkowanie twórczego potencjału wychowanków oraz rozwój wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez wielozmysłowe poznawanie świata w czasie zajęc sensoplastycznych.Działalność ta uspokaja, odpręża, rozładowuje napięcie emocjonalne mięśniowe.  Zajęcia z elementami sensoplastyki podejmowane z dzieckiem, spełniają ważną rolę, ponieważ ułatwiają nawiązywanie kontaktu emocjonalnego oraz przyczyniają się do budowania właściwych relacji nauczyciel – dziecko a także uczą współdziałania  w grupie rówieśniczej. 

 

Małgorzata Kublik-Bartnicka

Kontakt

Przedszkole nr 95
z Oddziałami Integracyjnymi
im. Króla Maciusia I

ul. T. Korzona 2
03-571 Warszawa


tel: 22 679 08 08


e-mail:

p95@edu.um.warszawa.pl

 

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.